Pakokatselmus 2021
– –Kulunut vuosi on poikinut pakohuonerintamalle jos jonkinlaista uutta. Tehtaan tutkivat journalistit koostivat tärkeimmät trendit pakohuoneiden toimialalta. Aika näyttää, mitkä muodot pelata ovat tulleet jäädäkseen. Katselmuksessa on mainittu nimeltä joitakin kanssahuoneisiinlukitsijoita, mutta hattua täytyy nostaa koko toimialan ponnistuksille! Harvalta alalta löytyy moisia luovia hulluja rakentamaan vaihtoehtoisia todellisuuksia.
1. Pakohuone kotona
Suomalaiset pakohuonetoimijat keksivät monta tapaa viihdyttää pulmien ystäviä neljän seinän sisällä. Cryptic Cargon fyysiset pakohuone-elementit tilauksesta, Exit Room Helsingin pakopostit ja Escape Room Helsingin pakokortit ovat esimerkkejä siitä, miten pakohuone kirjaimellisesti tulee luoksesi. Monelle jo ennestään tutut pakolautapelit kasvattivat myös suosiotaan, Exite Box ja Exit -pelit näin muutamia mainitaksemme. Erityismainintana harrastajat alkoivat itse rakentaa pakohuonehenkisiä pelejä lähipiirin viihteeksi, osa ammattilaisten “tee-se-itse & maksa jos jaksat” periaatteen mukaisten materiaalejen avulla.
Pakohuone palasi myös alkulähteilleen, näyttöpäätteiltä näpyteltäviin pulmiin.
Wayout julkaisi digitaalisen escape roomin. Virtuaalisia pakohuonepelejä eli etäpakopelejä Suomessa tuotti ensimmäisenä Amazed Games. Hullunkurista kyllä, rajaliikenteen rajoittaminen avasi ulkomaalaisia pakohuoneita myös suomalaisten harrastajien saataville, kun Zoomissa pääsi muutamalla klikkauksella vaikkapa Saksaan pelaamaan. Myös meillä Trap Factorylla pääsee tätä nykyä pelaamaan etäpakopeliä Taikurin Talo.
2.Pakoilu ulkona
Jos ulkoilmapelit tai muut ulkoilmassa ratkomiset ja retkeilyt eivät olleet jo tuttuja, keväällä 2020 niiltä oli vaikea välttyä. Aikaisemmin CluedUppin ja Foxtrailin dominoima kenttä sai seurakseen perinteisten pakohuonetalojen omia pelejä. Teknologiaa löytyi lisätystä todellisuudesta (AR) sovelluksiin ja kustomoituihin laitteisiin, välineistöä taas perinteisistä lukoista matkalaukkuihin ja myrkkyjuomiin.
Pääkaupunkiseudulla koluttiin katuja esimerkiksi Running Rabbitin, Mapventuren, Exit Room Helsingin ja Escape Room Helsingin arvoitusten perässä. Trap Factoryn Meltdown julkaistiin Espoon Otaniemeen kesäkuussa 2020. Maakunnissa metsästettiin maahisia Lohjalla ja salaseurailtiin Toripolliisin valvovan silmän alla.
3. Perinteistä vai pähkähullua?
Yrityksillä oli aikaa rakentaa uusia huoneita ja jopa muutama uusi yritys näki päivänvalon! Esimerkiksi Iisalmi Escape oli virkistävä uutuus savonmaalle. Isot vakiintuneet toimijat taas uudistivat pelivalikoimaansa ja versioivat vanhoja huoneita uudestaan. Meillä Tehtaalla tehtiin esimerkiksi halloweenin ja ystävänpäivän pop-up huoneet. Jälkimmäisessä kategoriassa kehittely otti lennokkaamman suunnan. Ennennäkemättömiä sovellutuksia mainitaksemme täytyy nostaa Amazed Gamesin “Alternaty reality peli” Nemesis ja Escape Room Helsingin kauppakassi -mielenilmaus, jossa yritys tituleeraa itseään tätä nykyä ruokakaupaksi.
Innolla odotamme mitä seuraavaksi!
Terkut Tehtaalta